15/2/2018 Blogin etusivu

Tunneäly – tämän hetken kuuma peruna.

”Tunneäly on joukko henkilökohtaisia, emotionaalisia ja sosiaalisia kykyjä ja taitoja, jotka vaikuttavat yksilön kykyyn selviytyä onnistuneesti ympäristön vaatimuksista ja paineista.” (Reuven Bar-On).
Tunneälystä puhutaan ja kirjoitetaan nyt paljon ja olen itse aiheesta todella kiinnostunut. Aloin viime vuonna pohtimaan tunneälyä enemmän, kun luin siitä eri medioissa ja samaan aikaan koin itse, että oma tunneälyni oli kateissa oman väsymykseni myötä. 

Mikä ihmeen tunneäly?

Tunneäly on kykyä tunnistaa tunteiden merkitystä ja käyttää näitä tietoja hyväksi ongelmanratkaisussa. Termin tunneäly (emotional intelligence) on alun perin tuonut laajemmin julkisuuteen Daniel Goleman. Hän on kirjoittanut kirjan ’Tunneäly – tärkein kyky työelämässä?’ (suosittelen lukemaan!).

Goleman käsittelee laajoihin tutkimuksiin perustuvassa kirjassaan tärkeimpiä ihmissuhdetaitoja kuten empatiaa ja yhteisötajua, moninaisuuden hyväksikäyttöä, ryhmätyötaitoa ja johtajuutta.

Kun puhutaan tunneälystä, voidaan siihen listata esimerkiksi seuraavia osia:
• miten tunteet tiedostetaan itsessä ja toisissa
• miten tunteet ilmaistaan
• miten tunteita helpotetaan yhdistämällä emotionaalista ja kognitiivista tietoa toisiinsa
• miten tunteita säädellään ja hallitaan

Vuosi 2016 ja alkuvuosi 2017 oli minulle henkilökohtaisesti raskasta aikaa (tarinaa aiheesta löytyy täältä ). Kuvittelin palautuneeni väsymyksestä mutta loppuvuodesta 2017 totesin, että en ollut vielä täysin oma itseni. Huomasin, että en kyennyt hyödyntämään tunneälyäni ja minun oli vaikea tunnistaa sitä myös muista ihmisistä. Nyt kun väsymys alkaa vihdoin olla taakse jäänyttä elämää, koen että myös tunneälyni on vahvempi – niin työelämässä kuin vapaa-ajalla.

Monet muutkin ovat onneksi tiedostaneet tunneälyn tarpeen, ja yhä enemmän aiheesta puhutaan ja sen merkitys kasvaa. Edelleen kuitenkin törmään siihen, että tunneäly on liiketoiminnassa eräänlainen tabu, josta ei kuulu puhua – ainakaan liian paljon.

Mitä voi tapahtua, kun tunneäly on kadoksissa?

Konsultin työssä on äärimmäisen tärkeää tulla toimeen monen erilaisen henkilön ja luonteen kanssa. Vastinpariaan ei voi valita, vaan kaikkien ihmisten kanssa on tehtävä tuloksellista työtä.

Kun tunneälyllä varustettu ihminen kohtaa haastavan tai jopa hankalan ihmisen, joutuu hän tilanteeseen, jossa omat energiavarastot joutuvat koville. Tunneäly on positiivinen piirre ja taito, mutta se voi syödä paljon energiaa – etenkin jos vastapuoli on toiselta planeetalta.
Jos tunneälyä puuttuu sekä konsultilta että asiakkaalta, voi syntyä helposti pattitilanteita, jotka hiertävät asiakassuhdetta ja mahdollisesti koko projektin edistymistä. Konsultin tehtävänä kuitenkin on saattaa projekti menestyksellisesti loppuun ja jättää asiakkaalle erinomainen kuva ja tunne yhteistyöstä. Konsultilta vaaditaan paljon eikä pelkkä asiantuntijuus enää riitä.

Miten tärkeää tunneäly on liiketoiminnassa?

Tunneäly on erittäin tärkeää nykypäivän liiketoiminnassa. Jokaisen liiketoimintaa harjoittavan tulisikin jopa päivittäin harjoitella ja kehittää tärkeimpiä ihmissuhdetaitoja kuten empatiaa, yhteisötajua, moninaisuuden hyväksikäyttöä ja ryhmätyöosaamista. Meidän alallamme tarvitaan rutkasti tunneälyä. Voisi jopa sanoa, että se on konsultin menestyksen kulmakivi.

Time-lehti kokosi listan merkeistä, jotka pätevät tunneälykkääseen. Tässä muutama tärkeä merkki:

1. Tiedät, miltä sinusta tuntuu. Et tyydy toteamaan, että työviikkosi oli rankka, vaan osaat kertoa, että olit esimerkiksi turhautunut tietyn työprojektin vuoksi ja viikkosi oli sen takia huono.
2. Kiinnostut muista. Miten tämä ominaisuus paljastaa tunneälyn? Koska uteliaisuus on merkki empatiasta, ja empatia on tie tunneälyyn.
3. Tiedät heikkoutesi ja vahvuutesi. Osaat hyödyntää vahvuuksiasi ja vältellä heikkouksiasi.
4. Osaat lukea muita. Ihmisten havainnointi on sinulle helppoa. Tulkitset toisten käytöstä ja ymmärrät, mitä he oikeastaan tarkoittavat ja mikä saa heidät toimimaan tietyllä tavalla.
5. Hyväksyt, että teet virheitä. Osaat päästää mokista irti ja antaa itsellesi anteeksi.
6. Osaat käsitellä hankalia ihmisiä. Vaikeiden ihmisten kanssa toimiminen on vaikeaa. Et kuitenkaan anna tylyjen kommenttien kalvaa mieltäsi.
7. Iloitset aidosti. Et vertaile itseäsi muihin tai anna ilkeiden kommenttien pilata päivääsi. Kun onnistunut jossain asiassa, osaat iloita siitä ylpeydellä.

 

Me Klarigolla olemme ottaneet yhdeksi teemaksi vuodelle 2018 jatkuvan tunneälyn kehittämisen, jotta voimme itse paremmin ja jotta voimme palvella asiakkaitamme laadukkaasti, myös haasteellisissa projekteissa.

Tunneälyä päivääsi toivottaen,

Marketta Iivari
Director, Business Development at Klarigo Oy
Puhelin: 040 730 0279
Sähköposti: marketta.iivari@klarigo.fi