BLOGI

”Kun ongelmiin tartutaan ajoissa, tulevaisuus ei ole mörkö”

Missä sinun yrityksesi on kolmen vuoden päästä? Klarigo käynnistää syksyn kutsumalla yritykset tulevaisuusarpajaisiin.

Ihminen. Kun Klarigon asiantuntijoille esittää kysymyksen, mitä asiakas tältä yritysjärjestelmien kehittämiseen erikoistuneelta asiantuntijayritykseltä saa, on vastaus yksiselitteinen: ihmisen. ”Olemme ihmisiä ja autamme ihmisiä, emme koneita. Meillä asiakkaan ei tarvitse koskaan pelätä.” Näin toteaa Klarigon johtava konsultti Kirsi Vironen – ja ympärillä nyökytellään.

On lokakuinen aamu Helsingin Kalasatamassa. Klarigon toimistossa sohvilla istuu joukko yrityksen asiantuntijoita. Kun tässä porukassa puhutaan asiakkaan kohtaamisesta, vallitsee asiasta yksimielisyys: Klarigon toiminnan ytimessä on asiakas ja ennen kaikkea se, että hänet autetaan pulasta. Siihen sitoutuu jokainen klarigolainen.

”Vahvuutemme on yhteistyö. Emme koskaan jätä asiakasta yksin ongelman kanssa, vaan tartumme siihen ratkaisukeskeisesti yhdessä. Näin toimimme myös omassa työyhteisössämme, toisiamme tukien. Se synnyttää hyvän hengen, josta osalliseksi pääsevät myös asiakkaat”, sanoo kehitysjohtaja Marketta Iivari.

Hyvän hengen siivittämänä Klarigossa on tartuttu myös alkaneeseen syksyyn. Kun tulevaisuus monessa työyhteisössä näyttäytyy myllerryksenä, mörkönä tai suurena kysymysmerkkinä, halusivat klarigolaiset tuoda yhteistyökumppaneilleen mahdollisuuden epävarmuuden vähentämiseen. Syntyi idea Klarigon omista arpajaisista. Niiden ytimessä on kysymys: missä olette kolmen vuoden päästä?

Klarigon arpajaisiin osallistuvista yrityksistä voittajaksi valitaan 1–3 yhteisöä, joilla on mielenkiintoinen haaste ratkaistavaksi. Voittajaksi valitut yritykset saavat käyttöönsä parhaat asiantuntijat, joiden kanssa tulevaisuuden visioita etsitään puolen päivän työpajatilaisuudessa. Miten ja missä järjestelmiä hallinnoidaan tulevaisuudessa? Saako yritys hyödynnettyä riittävästi käytössään olevaa dataa? Mitä pitäisi tehdä, jotta it-arkkitehtuuri tukisi liiketoimintaa entistä kattavammin? Muun muassa näitä kysymyksiä voittajayritys pääsee ratkomaan Klarigon asiantuntijoiden opastuksessa. Lisäksi yritykselle laaditaan kirjallinen ratkaisuehdotus.

”Kaikki uudet asiat, joista nyt puhutaan, vaativat pian toimenpiteitä. Kun asioihin tartutaan ajoissa ja kunnolla, tulevaisuus ei ole mörkö”, Klarigon osakas ja hallituksen puheenjohtaja Alessio Sapora toteaa.

Johtava konsultti Jukka Saralehto muistuttaa, että Klarigon it-asiantuntijoiden pitkällä kokemuksella ongelma kuin ongelma on ratkaistavissa.
”Meillä jokaisella asiantuntijalla on monien vuosien kokemus alasta ja sen ratkaisuista. Olemme toimineet monitoimittajaympäristössä, monikansallisissa projekteissa, Suomessa ja ulkomailla sekä kouluttaneet muita. Olemme pieni ja ketterä toimija, jolla on laaja ja syvä osaaminen.”

Siihen osaamiseen nojaa myös Klarigon oma tulevaisuus. Sen avulla yritys sekä rakentaa uutta että korjaa vanhaa. Kirsi Virosen mukaan tyypillinen tilanne on, että asiakas ottaa yhteyttä kertoen, kuinka vain vähän aikaa sitten rakennettu ratkaisu ei toimi kuten pitäisi. Klarigo auttaa korjaamaan tilanteen, mutta ei räjäyttämällä kaikkea vanhaa, vaan sitä hyödyntämällä.”Olemme sitä mieltä, että aiemmin tehdystä on yleensä saatavissa hyötyäkin. Vaikka järjestelmä ei kokonaisuutena toimisi, emme mielellään heitä kaikkea jo tehtyä roskiin, vaan rakennamme olemassa olevaan perustuen ratkaisun, joka toimii. Kun ongelmaan tartutaan vanhaa kunnioittaen ja uutta luoden, asiakas saa suurimman bisneshyödyn”, johtava konsultti Markus Hallberg sanoo.

Eri ratkaisujen yhdistely toimii, kun yritys on riippumaton eikä pelaa yhden tietyn valmistajan pussiin. Olennaista on myös, etteivät tilannetta korjaavat asiantuntijat liiku pelkässä koodissa tai pilvessä, vaan että konsultointi on holistista. Tai kuten Kirsi Vironen asian ilmaisee: että ajatellaan laatikon ulkopuolella.

Klarigon osakas ja analytiikkatiimin vetäjä Sam Holmström muistuttaa, että pienellä toimijalla on etunaan kyky nopeaan muuntautumiseen. ”Kun ala ja työelämä ovat myllerryksessä, asiakkaiden tilanteet muuttuvat usein nopeasti. Silloin tarvitaan ketteryyttä ja kykyä nopeaan reagointiin.” Sekä tietysti sitä, mitä Klarigolla asiantuntijoissaan erityisesti on tarjota: ihmistä.

Teksti: Meri Valkama

Lisää vastaavia julkaisuja: